¿Por qué nuestros cerebros no parecen tener suficientes enigmas y rompecabezas lógicos?


Kanak-kanak suka bermain. Itulah cara mereka belajar. Mewujudkan menara blok mengajar penalaran ruang dan kemahiran motor. Memainkan Crazy Eights dan Monopoly membantu membangunkan kebolehan logik logik. Orang dewasa perlu bermain tetapi tidak kelihatan cukup. Otak kita dirangsang oleh cabaran dan masalah unik yang ditawarkan oleh permainan dan penggila otak.
Image result for teka teki
Penyelidikan akhirnya menunjukkan bahawa otak kita lebih baik dalam jangka panjang jika mereka terdedah kepada aktiviti baru termasuk penggila otak, permainan otak dan teka-teki logik. Penerbit juga kelihatan seperti itu. Buku teka-teki silang kini sebenarnya dibuat dalam bentuk tempat duduk tandas untuk mengingatkan kita bahawa ia sentiasa masa yang baik untuk teka-teki.

Jadi apakah faedah pengasas otak sebenarnya? Berdasarkan penyelidikan baru-baru ini di sini adalah beberapa faedah yang berkaitan dengan permainan otak dan teka-teki logik:
  •         Meningkatkan aktiviti otak
  •         Menyediakan kepuasan emosi dan rasa pencapaian
  •         Meningkatkan kelajuan memori dan pemprosesan
  •         Membantu memperlahankan penurunan dan mengurangkan risiko demensia
  •         Meningkatkan tumpuan
  •         Mengurangkan kebosanan

Ingat bahawa pelbagai adalah penting untuk memaksimumkan faedah yang anda dapat dari teka-teki logik yang berfungsi. Jangan hanya fokus pada kata-kata silang atau Sudoku. Sebaliknya ubah senaman otak anda dengan mencuba pelbagai penggila otak. Walaupun anda tidak dapat menyelesaikan teka-teki otak anda masih akan menerima latihan yang sangat baik dan sangat diperlukan.

Mengajar dengan teka-teki
Teka-teki adalah medium yang sempurna untuk mempelajari cara memanipulasi bahasa. Shade (1991) menegaskan bahawa sumber humor dalam teka-teki dan lelucon termasuk pemahaman pelbagai makna, metafora, dan idiom; mengesan kekaburan; dan memahami perubahan perspektif. Dalam erti kata lain, untuk memahami dan menjana humor lisan, seorang pelajar mesti menjalankan kemahiran metalinguistik.
Related image
Teka-teki menawarkan kandungan pengajaran terutamanya yang menarik untuk mengajar manipulasi bahasa untuk banyak sebab: Kebanyakan kanak-kanak biasa dan selesa dengan teka-teki. Mereka telah mendengar teka-teki sebelum ini, sama ada atau tidak mereka memahami kekaburan di dalamnya. Selain itu, teka-teki sangat sesuai untuk pembaca muda kerana ia adalah teks keseluruhan. Sebaik sahaja mereka berada, mereka adalah unit diskrit dengan makna (Kazemek, 1999). Akhirnya, teka-teki menyeronokkan! Motivasi adalah elemen kritikal dalam keberhasilan suatu pelajaran. Pengajaran dengan teka-teki memastikan pelajar akan ketawa dan terlibat.

Walaupun manfaat dan utiliti mereka dalam mengajar kesedaran metalinguistik, humor lisan tidak sering digunakan dalam suasana sekolah. Ini mungkin kerana guru tidak pasti kandungan pelajaran mereka. Wilson dan Kutiper (1993) memetik seorang pustakawan sekolah yang mengatakan bahawa buku jenaka dan teka-teki di perpustakaannya adalah antara yang tertinggi tetapi guru-guru melihat bahawa kanak-kanak diperiksa terutamanya kerana mereka menyeronokkan dan cepat membaca. 

Walaupun ini mungkin berlaku, Wilson dan Kutiper menunjukkan banyak manfaat untuk membaca teks lucu: Humor meningkatkan persekitaran pembelajaran, memberikan insentif untuk membaca kanak-kanak, dan menggalakkan kemahiran berfikir kritis serta perkembangan perbendaharaan kata dan bahasa.

Untuk membantu kanak-kanak belajar tentang teka-teki, saya mula-mula memperkenalkan pelajar kepada konsep: Saya menerangkan bahawa "teka-teki adalah soalan yang menjadi jenaka. Ia bermula dengan soalan yang membingungkan dan berakhir dengan jawapan yang mengejutkan anda dan biasanya membuat anda ketawa. Jawapan kepada teka-teki itu dipanggil baris punch. Soalan dan jawapan membuat teka-teki apabila perkataan yang sama mempunyai dua makna yang berbeza. " 
Saya sengaja tidak menyebutkan humor dalam definisi ini kerana tindak balas afektif kami terhadap teka-teki adalah begitu peribadi dan berubah-ubah. Ia mungkin, untuk mengiktiraf teka-teki dan memahami garis punch tanpa perlu teka-teki lucu. Harapan saya ialah semua kanak-kanak akan menemui beberapa teka-teki yang lucu, tetapi saya tidak mahu mereka menentukan sama ada soalan dan jawapannya adalah teka-teki berdasarkan betapa lucunya mereka dapati.

Comments