Kanak-kanak suka bermain. Itulah cara mereka belajar.
Mewujudkan menara blok mengajar penalaran ruang dan kemahiran motor. Memainkan
Crazy Eights dan Monopoly membantu membangunkan kebolehan logik logik. Orang
dewasa perlu bermain tetapi tidak kelihatan cukup. Otak kita dirangsang oleh
cabaran dan masalah unik yang ditawarkan oleh permainan dan penggila otak.
Penyelidikan akhirnya menunjukkan bahawa otak kita lebih
baik dalam jangka panjang jika mereka terdedah kepada aktiviti baru termasuk
penggila otak, permainan otak dan teka-teki logik. Penerbit juga kelihatan
seperti itu. Buku teka-teki silang
kini sebenarnya dibuat dalam bentuk tempat duduk tandas untuk mengingatkan kita
bahawa ia sentiasa masa yang baik untuk teka-teki.
Jadi apakah faedah pengasas otak sebenarnya? Berdasarkan
penyelidikan baru-baru ini di sini adalah beberapa faedah yang berkaitan dengan
permainan otak dan teka-teki logik:
- • Meningkatkan aktiviti otak
- • Menyediakan kepuasan emosi dan rasa pencapaian
- • Meningkatkan kelajuan memori dan pemprosesan
- • Membantu memperlahankan penurunan dan mengurangkan risiko demensia
- • Meningkatkan tumpuan
- • Mengurangkan kebosanan
Ingat bahawa pelbagai adalah penting untuk memaksimumkan
faedah yang anda dapat dari teka-teki logik yang berfungsi. Jangan hanya fokus
pada kata-kata silang atau Sudoku. Sebaliknya ubah senaman otak anda dengan
mencuba pelbagai penggila otak. Walaupun anda tidak dapat menyelesaikan
teka-teki otak anda masih akan menerima latihan yang sangat baik dan sangat
diperlukan.
Mengajar dengan
teka-teki
Teka-teki adalah medium yang sempurna untuk mempelajari cara
memanipulasi bahasa. Shade (1991) menegaskan bahawa sumber humor dalam
teka-teki dan lelucon termasuk pemahaman pelbagai makna, metafora, dan idiom;
mengesan kekaburan; dan memahami perubahan perspektif. Dalam erti kata lain,
untuk memahami dan menjana humor lisan, seorang pelajar mesti menjalankan
kemahiran metalinguistik.
Teka-teki menawarkan kandungan pengajaran terutamanya yang
menarik untuk mengajar manipulasi bahasa untuk banyak sebab: Kebanyakan
kanak-kanak biasa dan selesa dengan teka-teki. Mereka telah mendengar teka-teki
sebelum ini, sama ada atau tidak mereka memahami kekaburan di dalamnya. Selain
itu, teka-teki sangat sesuai untuk pembaca muda kerana ia adalah teks
keseluruhan. Sebaik sahaja mereka berada, mereka adalah unit diskrit dengan
makna (Kazemek, 1999). Akhirnya, teka-teki menyeronokkan! Motivasi adalah
elemen kritikal dalam keberhasilan suatu pelajaran. Pengajaran dengan teka-teki
memastikan pelajar akan ketawa dan terlibat.
Walaupun manfaat dan utiliti mereka dalam mengajar kesedaran
metalinguistik, humor lisan tidak sering digunakan dalam suasana sekolah. Ini
mungkin kerana guru tidak pasti kandungan pelajaran mereka. Wilson dan Kutiper
(1993) memetik seorang pustakawan sekolah yang mengatakan bahawa buku jenaka
dan teka-teki di perpustakaannya adalah antara yang tertinggi tetapi guru-guru
melihat bahawa kanak-kanak diperiksa terutamanya kerana mereka menyeronokkan
dan cepat membaca.
Walaupun ini mungkin berlaku, Wilson dan Kutiper menunjukkan
banyak manfaat untuk membaca teks lucu: Humor meningkatkan persekitaran
pembelajaran, memberikan insentif untuk membaca kanak-kanak, dan menggalakkan
kemahiran berfikir kritis serta perkembangan perbendaharaan kata dan bahasa.
Untuk membantu kanak-kanak belajar tentang teka-teki, saya
mula-mula memperkenalkan pelajar kepada konsep: Saya menerangkan bahawa
"teka-teki adalah soalan yang menjadi jenaka. Ia bermula dengan soalan
yang membingungkan dan berakhir dengan jawapan yang mengejutkan anda dan
biasanya membuat anda ketawa. Jawapan kepada teka-teki itu dipanggil baris
punch. Soalan dan jawapan membuat teka-teki apabila perkataan yang sama
mempunyai dua makna yang berbeza. "
Saya sengaja tidak menyebutkan humor
dalam definisi ini kerana tindak balas afektif kami terhadap teka-teki adalah
begitu peribadi dan berubah-ubah. Ia mungkin, untuk mengiktiraf teka-teki dan
memahami garis punch tanpa perlu teka-teki lucu. Harapan saya ialah semua
kanak-kanak akan menemui beberapa teka-teki yang lucu, tetapi saya tidak mahu
mereka menentukan sama ada soalan dan jawapannya adalah teka-teki berdasarkan
betapa lucunya mereka dapati.
Comments
Post a Comment